Twoja lista jest pusta

Jak to działa?

- Znajdź na naszej stronie internetowej najbardziej odpowiednie produkty dla siebie i swoich bliskich
- Dodaj je do swojej listy zakupów
- Gdy masz na liście wszystko, czego potrzebujesz, wydrukuj ją i udaj się do najbliższej apteki, w której możesz dokonać zakupu.
 

Twoja lista zakupów jest pusta. Sprawdź nasze produkty i wybierz najlepsze, które pomogą Ci zachować zdrowie.

Nori – dzięki nim nie oprzesz się sushi

Nori – dzięki nim nie oprzesz się sushi

Świeża, surowa ryba i specjalnie przygotowany ryż, a wszystko to zawinięte w wodorosty. Tak, mówimy o jednej z najzdrowszych, a zarazem najsmaczniejszych potraw znanych na całym świecie – sushi! W artykule tym przyjrzymy się bliżej smakowitej kombinacji warzyw i wielu innych składników, które – jako wyjątkowo zdrowe i pyszne danie – zasługują na specjalną uwagę. Mowa o nori – wodorostach, które decydują o wyjątkowym smaku sushi. To powszechnie dostępny składnik, zawierający substancje tego samego kalibru, co niektóre superfoods. Prezentujemy trzy proste przepisy na sushi z nori w roli głównej – mamy nadzieję, że Was zainspirują. Śmiało, wzbogać swój jadłospis!
 
Wodorosty zawierają o 10-20% więcej minerałów niż warzywa rosnące na lądzie. Mimo wysokiego poziomu wchłaniania minerałów z wody morskiej, wodorosty – w przeciwieństwie do ryb – nie chłoną szkodliwych substancji. Jeśli znajdą się w zanieczyszczonej wodzie, po prostu przestaną rosnąć.
 
Nori górą – nie tylko ze względu na smak
Nori to jedne z najbardziej znanych i popularnych wodorostów, nie tylko ze względu na ich smak. Można je przygotować szybko, łatwo i na wiele sposobów. Zawierają kwas alginowy, który wiąże metale ciężkie i inne toksyczne substancje w organizmie, pomagając je eliminować. Rozpuszcza on tłuszcze i „oczyszcza” organizm z zalegającej flegmy. Nori przyczyniają się do obniżenia stężenie cholesterolu we krwi, ponieważ pomagają rozpuszczać i eliminować złogi tłuszczu. Jest to szczególnie dobra wiadomość dla tych, którzy spożywają duże ilości produktów mlecznych i mięsa. Nori poprawiają także pamięć, wzmacniają serce i wspomagają trawienie – z tego względu świetnie komponują się z pieczonymi i smażonymi daniami. Morskie rośliny zwykle mają odczyn zasadowy, przez co neutralizują nadmierne zakwaszenie organizmu – częstą przyczynę wielu schorzeń.
image2.jpg
 
Wartości odżywcze nori
Również wartości odżywcze nori nie mają sobie równych. Nori to jedno z najbogatszych źródeł białka spośród wodorostów. W 100 g glonów zawiera się 35 g białka, a więc ok. dwóch razy więcej niż w mięsie. Nori zawierają też kwasy tłuszczowe EPA (które skutecznie zapobiegają miażdżycy), taurynę (aminokwas obniżający ciśnienie tętnicze), liczne witaminy z grupy A (do 11 000 jednostek – niemal tyle, co marchew!), B i C, a także witaminę B12, której zazwyczaj brakuje w diecie wegetariańskiej. Twój organizm doceni wodorosty także jako źródło licznych minerałów i chlorofilu. Nori, tak jak wszystkie inne glony, zawierają duże ilości jodu, który przeciwdziała powstawaniu tzw. wola, czyli powiększeniu tarczycy. Wodorosty te pomagają również w leczeniu anemii.
 
Nori-detoks
Dzięki zrównoważonemu połączeniu minerałów i witamin regularne spożywanie wodorostów może stanowić skuteczną profilaktykę chorób cywilizacyjnych lub znacząco poprawić stan zdrowia osób, które na takie choroby już zapadły. Wodorosty to bogate źródło wysokiej jakości łatwo przyswajalnego i lekkostrawnego białka, węglowodanów i substancji neutralizujących działanie kwasów, które dostają się do organizmu wraz z wysoko przetworzonymi produktami. Wodorosty oczyszczają organizm z toksyn i substancji radioaktywnych, poprawiają też stan naczyń krwionośnych. Są również wartościowym źródłem organicznego jodu i innych pierwiastków śladowych, których często nie jesteśmy w stanie dostarczać z dietą w odpowiednich ilościach.
 
Nori – nie tylko składnik sushi
W Europie spożywamy nori niemal wyłącznie jako element sushi, jednak możliwości zastosowania tych wodorostów są zdecydowanie bardziej zróżnicowane. Planując swój jadłospis, pamiętaj o tym, że glony należy spożywać w niewielkich ilościach, za to regularnie. Najlepiej używać ich w charakterze przyprawy do zup, dań z roślin strączkowych i warzyw. Nori nie tylko podkreślą smak potraw, ale i zwiększą ich wartość odżywczą. Można przygotować również sałatkę z samych wodorostów lub dodać drobno pokrojone glony do klasycznej sałatki warzywnej. Z wodorostów można przygotować także szybką przekąskę w postaci grillowanych paluszków albo wzbogacić nimi risotto.
 
image3.jpg
Trzy pomysły na sushi z wykorzystaniem nori
Początkujący sushi masterzy powinni wiedzieć, że sekretem udanego sushi jest właściwe przygotowanie ryżu. Do sushi należy zawsze stosować specjalny ryż. Jest on naprawdę wyjątkowy – choć podczas gotowania robi się kleisty, ale tworzy typowej papki, która może powstać np. z ryżu jaśminowego. Jeśli masz już odpowiedni ryż, zmieszaj ocet z cukrem i solą, podgrzej, aby składniki się połączyły, a następnie dolej do ryżu. Dobrze wymieszaj i pozostaw ryż do ostygnięcia. Nori, które zamierzasz wykorzystać do przygotowania sushi, powinny być zwarte i solidne. Powinny też dać się łatwo złożyć na pół. Zdecydowanie nie powinny być „gumowate”, pomarszczone, ponadrywane czy niejednolite z innych względów.
 
Teraz możesz przygotować trzy rodzaje sushi – z łososiem i awokado, z tuńczykiem i ogórkiem oraz wersję wegetariańską z żółtą rzodkwią. Pokroj składniki na paseczki (o grubości małego palca) i ułóż je na nori z ryżem, umieszczonych na macie do rolowania. Po uformowaniu rolki pokroj ją na kawałki za pomocą noża maczanego w wodzie (w celu opłukania resztek ryżu przyklejonych do noża po każdym cięciu). Na pewno sobie poradzisz!
 
image4.jpg
 
Na koniec przygotuj miseczkę z chrzanem wasabi, marynowanym imbirem i japońskim sosem sojowym dobrej jakości. Ciesz się smakiem zdrowej i świeżej ryby, ryżu i wodorostów, które na pierwszy rzut oka nie wydają się niczym specjalnym, jednak de facto nadają sushi kształt i smak, a dla Twojego organizmu stanowią niesłychaną dawkę wartości odżywczych.
 
image5.jpg
 
 
 
 
 
Wróć do listy wszystkich artykułów

Najciekawsze treści z naszego magazynu

5 filarów zdrowego stylu życia

Opublikowane: 14 mar 2019

Wszyscy mówią o zdrowym stylu życia i chcą zdrowo żyć, lecz czy rzeczywiście wiesz, które obszary są ważne dla utrzymania Twojego ciała i umysłu w...

Czytaj więcej